سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کارنامه زندگی قالیباف 2

نیروی انتظامی

نیروزی انتظامی و تعامل با نخبگان

اولین گام قالیباف پس در دست گرفتن سکان فرماندهی نیروی انتظامی تعامل با نخبگان و دانشگاهیان و جلب مشارکت آنها برای مطالعه در مورد شرایط اجتماعی روز، موقعیت پلیس در افکار عمومی و سطح توانمندی‌های ناجا در ایفای ماموریت‌هایش بود. او با برداشتن این گام به ترسیم افق و چشم‌انداز نیروی انتظامی پرداخت  و در شرایطی که رابطه پلیس و دانشگاه به سردی می‌گرایید توانست چهره پلیس را میان نخبگان تغییر دهد.

راه اندازی 110


  دسترسی دشوارشهروندان به پلیس همیشه یکی از نقطه ضعف‌های اساسی نیروی انتظامی محسوب می‌شد. به همین دلیل راه‌اندازی فوریت‌های پلیسی 110 و سامانه نظارتی 197 باعث ایجاد تحول در سامانه هدایت، فرماندهی، کنترل و نظارت نیروی انتظامی شد. سهولت و کاهش زمان دسترسی به پلیس برای همه مردم مهم‌ترین دستاورد پلیس 110 بود که میزان رضایت‌مندی شهروندان را از این نهاد انتظامی بسیار بالا برد.

حضور بانوان پلیس در ناجا

دکتر قالیباف همواره در جایگاه‌های مدیریتی مختلف، نگاه ویژه‌ای به مسائل زنان داشته است. با توجه به حضور گسترده زنان در عرصه‌های مختلف سیاسی، علمی، فرهنگی، اجتماعی و آسیب‌هایی که این قشر در معرض آن بودند، حضور زنان در نیروی انتظامی ضروری بود. راه‌اندازی و توسعه واحدهای پلیس زن، راه‌اندازی دفتر بانوان، اهتمام ویژه به مشکلات زنان از مهمترین اقدامات او در ناجا بوده است.

توجه ویژه به آموزش پلیس

تامین نیازهای آموزشی و افزایش آگاهی کارکنان پلیس و بازنگری در ساختار دانشگاه نیروی انتظامی و تشکیل دانشکده‌های جدید از جمله مهم‌ترین اقدامات قالیباف بود. به همین منظور دانشکده‌های تخصصی جدید از جمله مجتمع آموزش عالی کوثر  برای آموزش پلیس زن راه‌اندازی  شد. به این ترتیب شهروندان با پلیس‌هایی مواجه بودند که هر یک در حوزه‌ای تخصصی فعالیت می‌کردند و به شهروندان خدمات ارائه می دادند.

افزایش اعتماد مردم به پلیس

بسیاری از کارشناسان، از افزایش اعتماد به پلیس به عنوان مهم‌ترین دستاورد دوره فرماندهی قالیباف در فرماندهی ناجا یاد می‌کنند. اقداماتی مثل راه‌اندازی پلیس 110 و سامانه نظارتی 197، تخصصی شدن امور، راه‌اندازی دوایر مشاوره و مددکاری اجتماعی در کلانتری‌ها، انجام مستمر نظرسنجی‌ها و بررسی رضایتمندی مردم، راه‌اندازی پلیس‌های تخصصی و... همگی اقداماتی بودند که باعث ارتقاء اعتماد مردم شدند. 

فناوری روز در اختیار پلیس

مسلما اقتدار عملیاتی پلیس نیاز به استفاده از فناوری روز در این نهاد امنیتی داشت، نیازی که دکتر قالیباف به آن توجه کرد. تجهیز نیروی انتظامی به خودروهای روز دنیا در همین راستا انجام شد. یکی دیگر از ملزومات توانمندسازی اجتماعی استفاده آسان از اطلاعات است، به همین منظور ایجاد شبکه دیتای سراسری و راه‌اندازی بانک اطلاعات مورد توجه قرار گرفت و سامانه‌های سراسری نظیر پلیس +10  طراحی  شد.

تبدیل نهاد امنیتی به نهاد اجتماعی

دکتر قالیباف در دوران فرماندهی ناجا با ایجاد و افزایش اعتماد عمومی و اهتمام به هویت‌های ملی و اسلامی، قومی و منطقه‌ای، همبستگی اجتماعی ایرانیان را تقویت کرد. او با افزایش مشارکت عمومی، ارتقای حس امنیت در جامعه، بازسازی و ارتقای اعتماد عمومی نسبت به پلیس، ایجاد پلیس جامعه‌محور و پیشگیری اجتماعی، خدمات ماندگاری ارائه داد. پلیس در دوره مدیریت او از یک نهاد صرفا امنیتی به یک نهاد اجتماعی تبدیل شد.


ستاد مبارزه با قاچاق

مبارزه با قاچاق کالا و ارز

  قالیباف در سال 1383 همزمان به عنوان نماینده رییس جمهور وقت و رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منصوب شود. از جمله دستاوردهای قالیباف در این دوره می‌توان به از بین رفتن کامل قاچاق سیگار و کشف چند اسکله که قاچاقچیان برای قاچاق کالا استفاده می‌کردند اشاره کرد. ایشان همچنین دادگاه ویژه جرایم قاچاق کالا و ارز را راه‌اندازی کرد که پرونده‌های مهمی همچون فرودگاه پیام و قاچاق خودرو در این دادگاه بررسی شد.

مقابله با شرارت و ناامنی کشور

برای مقابله با عوامل ایجاد ناامنی در شهرها، روستاها، نقاط مجاور مرزی، مجموعه اقداماتی با رویکرد اجتماعی توسط قالیباف صورت گرفت. انهدام کامل باندهای اشرار و پاکسازی تمام نقاط آلوده و افزایش احساس امنیت در مردم، تهیه طرح جامع مبارزه با مواد مخدر، اجرای طرح شناسایی قاچاقچیان مواد مخدر، راه‌اندازی فرماندهی مرزبانی و  مقابله با ناامنی‌های شرق کشور  از جمله این اقدامات است.